Let op! Geld lenen kost geld
Ambtenarenlening logo
Home > Wat is Kifid?
Ambtenarenlening
Ambtenaren kunnen het goedkoopst lenen bij Ambtenarenlening.
  • Geld lenen tegen de laagste rente
  • U kunt altijd boetevrij aflossen
  • Snel en eenvoudig geregeld

Wat is Kifid?

Heeft u een klacht over een financieel product of dienst van een bank, kredietverstrekker, verzekeraar of andere financiële dienstverlener? Dan kunt u terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), een onafhankelijk loket voor klachten over financiële producten en diensten. Kifid biedt mensen met financiële klachten laagdrempelige en deskundige geschilbeslechting en is in feite een alternatief voor de rechter.

Kifid: een korte kennismaking

Kifid staat voor Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Hier kunnen consumenten, kleinzakelijke ondernemers en ZZP’ers terecht met hun financiële klachten. U kunt bij Kifid een klacht indienen over een financieel product of financiële dienst. Ook als u geld heeft geleend en niet tevreden bent met uw lening, kunt u bij Kifid terecht.

Het klachteninstituut helpt u uw problemen met uw bank, kredietverstrekker, bemiddelaar of financieel adviseur op te lossen. Dit gebeurt doorgaans door bemiddeling. Is bemiddeling niet voldoende, dan kan de Geschillencommissie van Kifid een bindende uitspraak doen om het conflict toch op te lossen. De uitspraak van de Geschillencommissie is een alternatief voor een rechtszaak.

Online een klacht indienen

Wilt u een klacht indienen bij Kifid? Dan kunt u dit het beste online doen. Hiervoor maakt u gebruik van Mijn Kifid. Nadat u een account heeft aangemaakt, kunt u het klachtenformulier in Mijn Kifid gebruiken om uw klacht door te geven. U krijgt vervolgens bericht over iedere actie die Kifid als reactie op uw klacht onderneemt.

Om een online klacht in te dienen via Mijn Kifid, volgt u onderstaande stappen:

  1. U geeft aan of u een klacht indient als consument.
  2. U geeft aan over welke financiële dienstverlener u een klacht in wilt dienen. Vervolgens vult u de gegevens van dit bedrijf in.
  3. U omschrijft de klacht. Ook geeft u aan hoeveel schade u heeft geleden door uw conflict en geeft u een mogelijke oplossing voor het probleem.
  4. U beschrijft uw type klacht. Hierbij heeft u de keuze uit bankproducten, hypotheken, beleggingsproducten, schadeverzekeringen en levensverzekeringen.
  5. Kifid geeft aan welke bestanden u moet uploaden. Deze bestanden voegt u aan uw klacht toe.
  6. U accepteert de privacyverklaring van Kifid.
  7. U controleert uw gegevens en verstuurt uw klacht.

Let op: na het versturen van uw klacht, kunt u deze niet meer aanpassen. Het is dan ook belangrijk uw gegevens in de klacht goed te controleren.

Per post een klacht indienen

Dient u liever een klacht in per post? Dat kan ook. Ook hiervoor gebruikt u het klachtformulier. Dit formulier kunt u downloaden, printen en vervolgens invullen. Het ingevulde formulier stuurt u per post naar Kifid.

Ook bij het per post versturen van uw klacht, moet u bepaalde documenten meesturen. U stuurt niet de originele documenten mee, maar altijd kopieën. Zo houdt u de documenten in uw eigen bezit. Dit is belangrijk, want Kifid stuurt eenmaal opgestuurde documenten niet naar u terug.

De afhandeling van uw klacht

Als u een klacht heeft ingediend, houdt Kifid u op de hoogte over de afhandeling van uw klacht. Iedere keer als Kifid actie onderneemt om uw klacht op te lossen, krijgt u bericht. U kunt deze berichten lezen in de online omgeving Mijn Kifid.

Over Kifid

Kifid, oftewel het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, is een Nederlandse organisatie die consumenten helpt bij geschillen met financiële dienstverleners. Denk hierbij aan banken, verzekeraars, tussenpersonen of andere financiële instellingen. Kifid biedt een laagdrempelige manier om klachten op te lossen zonder dat u naar de rechter hoeft te stappen.

Wat doet Kifid?

Kifid bemiddelt in conflicten tussen consumenten en financiële dienstverleners. Het gaat vaak om zaken zoals:

  • Hypotheken
  • Verzekeringen
  • Beleggingen
  • Leningen
  • Pensioenproducten

Als consument kunt u een klacht indienen als u er niet uitkomt met de financiële dienstverlener. Kifid zal dan de zaak onderzoeken en proberen te bemiddelen. Komt er geen oplossing door bemiddeling, dan volgt een bindende uitspraak van de Geschillencommissie.

Hoe werkt het indienen van een klacht bij Kifid?

  1. Interne klachtprocedure: Voordat u een klacht kunt indienen bij Kifid, moet u eerst proberen het geschil rechtstreeks met de dienstverlener op te lossen via hun interne klachtenprocedure. Vaak kunt u dit doen door schriftelijk contact op te nemen met het klachtenbureau van de betreffende partij.
  2. Klacht indienen bij Kifid: Als u er niet uitkomt met de dienstverlener, kunt u uw klacht indienen bij Kifid. Dit kan eenvoudig online via hun website. U moet de nodige documentatie en bewijsstukken meesturen, zoals contracten, e-mails of brieven.
  3. Bemiddeling en uitspraak: Kifid probeert eerst te bemiddelen. Lukt dat niet, dan volgt een uitspraak van de Geschillencommissie. Deze uitspraak is bindend voor de financiële dienstverlener, maar niet voor de consument. Als u het niet eens bent met de uitspraak, kunt u alsnog naar de rechter stappen.

Ambtenarenlening aanvragen?

Binnen 5 minuten aangevraagd

© Copyright 2024, Ambtenarenlening