Heb ik DigiD nodig bij het afsluiten van een lening?
Als u een lening wilt afsluiten vraagt de bank u diverse gegevens aan te leveren om uw aanvraag te kunnen beoordelen. Gegevens die de bank van u nodig heeft zijn onder andere een kopie van uw legitimatie, een recente loonstrook en recent bankafschrift en gegevens van eventuele andere leningen. Hoe u deze gegevens moet aanleveren en wat u daar voor nodig heeft, verschilt per kredietverstrekker.
Aanleveren als pdf of via app
Waar u bij de ene bank uw gegevens aanlevert in pdf, maakt een andere bank gebruik van een zogenaamde verzamelapp. Uw gegevens aanleveren in pdf gebeurt per mail of via het uploaden van documenten in een beveiligde omgeving.
Inloggen met DigiD
Steeds meer kredietverstrekkers digitaliseren het aanvraagproces en maken daarbij gebruik van bijvoorbeeld een app. Zo heeft Lloyds Bank de Lloyds Bank Verzamel app ontwikkeld. Deze app haalt uw persoonlijke en financiƫle gegevens op een veilige manier op bij verschillende instanties zoals Mijn Overheid, UWV, Belastingdienst en uw bank. Om de app toegang te geven tot uw persoonlijke gegevens logt u in met uw DigiD, net als u dat doet wanneer u deze websites buiten de Lloyds Bank Verzamel app gebruikt. U kunt uw gegevens bij Lloyds Bank alleen aanleveren via de Verzamel app en heeft daarbij uw Digid nodig.
Om een lening af te kunnen sluiten heeft u dus geen DigiD nodig, tenzij u de lening wilt onderbrengen bij een kredietverstrekker die alleen deze werkwijze aanbiedt. Het grote voordeel van DigiD is dat het een veilige manier is van het aanleveren van uw gegevens en dat u hier niets extra’s voor hoeft te doen, aangezien u al een DigiD heeft voor het regelen van diverse zaken met overheidsinstanties.
U kiest zelf
Maakt u graag gebruik van DigiD of juist liever niet? Ambtenarenlening werkt met diverse kredietverstrekkers die ieder hun eigen werkwijze hebben. Na aanvraag van een vrijblijvende offerte bieden wij u verschillende mogelijkheden en kiest u zelf waar u zich het prettigst bij voelt.