Waarom moet ik een loonstrook aanleveren bij het afsluiten van een lening?
Wilt u een lening afsluiten bij Ambtenarenlening of een andere kredietverstrekker, dan wordt u gevraagd enkele documenten aan te leveren. Denk hierbij aan de ondertekende offerte van de lening, een kopie van uw identiteitsbewijs en een kopie van een recent bankafschrift. Ook moet u altijd een kopie van een recente loonstrook aanleveren.
Waarom uw loonstrook aanleveren?
Kredietverstrekkers vinden het belangrijk dat u verantwoord geld leent. Dit betekent dat u over voldoende financiƫle middelen beschikt om de lening die u afsluit, netjes terug te betalen. Om te controleren of u voldoende inkomen heeft om uw lening terug te betalen, vraagt de kredietverstrekker om een kopie van een recente loonstrook. Nu kan uw kredietverstrekker zien wat u maandelijks aan inkomen ontvangt en bepalen of het met dit inkomen verantwoord is om een lening af te sluiten.
Een loonstrook of uitkeringsspecificatie
Bent u werkloos, arbeidsongeschikt of met pensioen, dan kunt u in plaats van een loonstrook een kopie van een uitkeringsspecificatie aanleveren.
Goed om te weten: in geval van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of pensioen kan het lastiger zijn om een lening af te sluiten. Houd er rekening mee dat uw aanvraag kan worden afgekeurd.
Let op: stuur een recente loonstrook
De loonstrook of uitkeringsspecificatie mag maximaal twee maanden oud zijn. Alleen met een recente loonstrook of uitkeringsspecificatie kan uw kredietverstrekker zien wat u op dit moment verdient. Om te kunnen beoordelen of uw loonstrook of uitkeringsspecificatie recent is, moet de datum duidelijk zichtbaar zijn.